سبد خرید مینی پاورپک

No products in the cart.
100% پرداخت مطمئن!

مادربرد کامپیوتر چیست و برای خرید مادربرد به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

آیا تابه‌حال به داخل کیس کامپیوتر خود نگاه کرده‌اید؟ یا اصلاً تصویر قطعات داخل کیس را دیده‌اید؟ اگر کیس را باز کنید، یکی از قطعات مهمی که به چشم می‌خورد مادربرد است. این مقاله به شما کمک می‌کند تا حد خوبی راجع به این قطعه مهم در کامپیوتر اطلاعاتی کسب کنید و از این به بعد درک خوبی از اتفاقاتی که در داخل کیس رخ می‌دهد، داشته باشید.

مادربرد کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

تعریف مادربرد

مادربرد ضروری‌ترین و بزرگ‌ترین جزء در کامپیوتر است که قسمت‌های مختلف کامپیوتر را به هم متصل می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به همدیگر داده انتقال دهند. حال سؤالی که شاید پیش بیاید این است که چه قطعاتی را به‌هم متصل می‌کند؟ این قطعات شامل اجزای داخلی کامپیوتر مانند پردازنده (CPU)، حافظه اصلی و جانبی و همچنین قطعات جانبی مانند مودم، بلندگو، مانیتور و کارت گرافیک است. مادربرد (Motherboard) که به آن Mainboard نیز گفته می‌شود، نقش ستون فقرات در کامپیوتر را دارد و در صورت نبود آن، قادر به راه‌اندازی کامپیوتر نخواهیم بود. مادربردها فقط مخصوص کامپیوترها طراحی نشدند؛ بلکه در انواع و اندازه‌های مختلفی طراحی شدند؛ چون وجود آن‌ها در تلفن همراه، ساعت، کرونومتر و خیلی از موارد دیگر نیز ضروری است.

 

تاریخچه مادربرد

اولین مادربرد به‌نام Planar توسط مهندس IBM در سال 1981 ساخته شد و در اولین کامپیوتر شخصی IBM مورد استفاده قرار گرفت. این کار راه را برای توسعه مادربردهای جدید هموار کرد، مادربردهایی که برای همگامی با فناوری پیشرفته و نیازهای مشتری در حال تغییر تکامل یافته‌اند. مادربردهای قدیمی به‌دلیل نیاز به قدرت پردازش بالاتر و اضافه‌کردن قطعات بیشتر به مادربرد، به نسخه بهتری تبدیل شده‌اند.

کاربرد مادربرد

یک مادربرد مانند هاب عمل می‌کند؛ به این معنی که اجازه ارتباط بین اجزای مختلف داخل یک کامپیوتر را می‌دهد. هنگامی که کلیدی را روی صفحه‌کلید خود فشار می‌دهید یا ماوس خود را حرکت می‌دهید، این اطلاعات باید از آن دستگاه‌های ورودی به CPU منتقل شوند تا بتوان آنها را پردازش کرد. داده‌ها ابتدا به RAM منتقل می‌شود تا در صورت نیاز به‌سرعت توسط CPU قابل دسترس باشند و از RAM هم داده‌ها یا در یکی از درایوهای ذخیره‌سازی شما ذخیره می‌شوند یا به دستگاه خروجی مانند مانیتور یا بلندگو ارسال می‌شوند. تمام این انتقال داده‌ها از طریق مادربرد انجام می‌شود.

اجزای مادربرد کامپیوتر

سوکت پردازنده (CPU)

پردازنده به‌عنوان مغز کامپیوتر شناخته می‌شود و وظیفه آن اجرای دستورات است. سوکت پردازنده، یک صفحه فلزی روی مادربرد است که پردازنده (CPU) روی آن نصب می‌شود و از این طریق پردازنده می‌تواند به بقیه اجزای سیستم متصل شود.

اسلات حافظه (RAM)

از اسلات‌های RAM برای اتصال RAM به سیستم کامپیوتر استفاده می‌شود. RAM جایی است که رایانه به‌طور موقت داده‌هایی را که باید سریعاً به آنها دسترسی پیدا کند را ذخیره می‌کند و این نوع حافظه با قطع جریان برق از بین می‌رود. اکثر مادربردها دارای دو تا چهار اسلات حافظه هستند که نوع رم کامپیوتر را مشخص می‌کنند. هرچه رم بیشتری داشته باشید، رایانه شما می‌تواند هم‌زمان کارهای بیشتری انجام دهد.

BIOS

BIOS مخفف Basic Input/Output System است و نرم‌افزاری است که روی یک تراشه حافظه کوچک در مادربرد سیستم شما ذخیره می‌شود و امکان راه‌اندازی کامپیوتر را می‌دهد، در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که به سخت افزار می‌گوید چه کاری باید انجام دهد. این دستورات در حافظه ROM قرار می‌گیرند و پس از نصب بر روی مادربرد امکان تغییر آن وجود ندارد.

باتری CMOS

باتری CMOS انرژی لازم برای سیستم‌عامل BIOS را در رایانه شما تأمین می‌کند. BIOS باید حتی زمانی که رایانه شما به منبع برق وصل نیست هم همچنان فعال بماند. در واقع وقتی رایانه شما از برق جدا می‌شود، BIOS برای تأمین انرژی به باتری CMOS متکی است. باتری‌های CMOS را هم در لپ‌تاپ‌ها و هم در رایانه‌های شخصی رومیزی می‌بینید، اما بیشتر در لپ‌تاپ استفاده می‌شود. این به این دلیل است که لپ‌تاپ‌ها معمولاً برای مدت‌زمان طولانی‌تری نسبت به رایانه‌های شخصی رومیزی از برق جدا می‌شوند. اکثر رایانه‌های شخصی رومیزی به‌ندرت از منبع تغذیه خود جدا می‌شوند.

اسلات کارت گرافیک (AGP)

کارت های گرافیک تراشه‌های خاصی هستند که به‌طور خاص برای بازی‌های ویدئویی طراحی شده‌اند. اسلات AGP برای اتصال کارت گرافیک به مادربرد کامپیوتر استفاده می‌شود و اطلاعات را با سرعت بسیار بالا انتقال می‌دهد.

اسلات های PCI

این اسلات امکان اتصال قطعات سخت‌افزاری مختلف مانند کارت شبکه، مودم، کارت صدا و سایر تجهیزات جانبی را فراهم می‌کند. اسلات سبز رنگ در تصویر زیر AGP و اسلات‌های سفید رنگ PCI هستند.

اتصال دهنده های دیسک خوان (Disk Drive)

رایانه از دیسک خوان برای ذخیره داده‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌کند. دیسک‌خوان از طریق اتصالاتی که روی مادربرد وجود دارد به رایانه متصل می‌شود. این نوع اتصالات در دو نوع اصلی وجود دارد:

  • فلاپی درایو
  • رابط دیسک سخت

هر دوی این‌ها روی مادربرد هستند و اکثر مادربردهایی که امروزه تولید می‌شوند شامل فلاپی دیسک و رابط دیسک هستند.

چیپست های کامپیوتر

چیپست (Chipset) گروهی از مدارهای کوچک است که جریان داده را بین اجزای مهم رایانه کنترل می‌کند. یک کامپیوتر دارای دو چیپست اصلی است:

  • NorthBridge: وظیفه کنترل انتقال‌های بین پردازنده و RAM را برعهده دارد و از نظر فیزیکی در نزدیکی پردازنده قرار دارد.
  • SouthBridge: این چیپست هم ارتباطات بین دستگاه‌های جانبی را کنترل می‌کند.

اتصال دهنده دستگاه های جانبی

این اتصال‌دهنده‌ها مانند پورت‌های USB و سایر اتصالات برای متصل شدن دستگاه‌های خارجی به کامپیوتر است.

اتصال دهنده فن

فن، گرمای تولید شده توسط قطعات مادربرد را به یک محیط سیال مانند هوا منتقل می‌کند. محیط سیال از دستگاه دور می‌شود؛ بنابراین دمای دستگاه در محدوده قابل تحمل نگه داشته می‌شود. در مادربرد، فن معمولاً برای خنک کردن CPU ،پردازنده گرافیکی (GPU)، چیپست‌ها و RAM استفاده می‌شود.

انواع مادربرد کامپیوتر

مادربرد در انواع مختلفی وجود دارد که با دو نوع آن آشنا می‌شویم:

ATX

این نوع برای ایجاد سازگاری بین اجزای مختلف و امکان ارتقای آسان‌تر طراحی شده است. ATX توسط اینتل در سال 1995 منتشر شد. از آن زمان، بسیاری از تولیدکنندگان این نوع را پذیرفته‌اند و اکنون در محصولات خود از آن استفاده می‌کنند.

MicroATX

این مدل یک مادربرد کوچک‌تر است که با پیروی از نوع ATX طراحی شده است و به‌منظور کاهش اندازه کیس‌های رایانه و قابل حمل‌تر شدن آنها ایجاد شده است و اغلب قدرت کمتری نسبت به مدل ATX معمولی دارند.

برای خرید مادربرد به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • اندازه: همان‌طور که دیدیم مادربردها در شکل‌های مختلفی عرضه می‌شوند پس شما باید یک مادربرد، مناسب کیس کامپیوترتان انتخاب کنید.
  • چیپست: مادربرد شما باید با چیپست و سوکت پردازنده شما سازگار باشد.
  • اسلات های توسعه: اگر قصد نصب کارت‌های گرافیک، کارت‌های صدا و… را دارید، باید به دنبال یک مادربرد با چندین اسلات توسعه باشید.

سازندگان محبوب مادربرد

  • 2the Max
  • ASRock
  • Asus
  • Biostar
  • EVGA
  • Gigabyte
  • MSI
  • Intel
  • IBM

چگونه مشخصات مادربردمان را ببینیم؟

برای نمایش مشخصات مادربرد سیستم خود، کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. Windows + R را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا پنجره Run باز شود.
  2. عبارت msinfo32 را تایپ کنید و Enter را بزنید.
  3. عبارت جلوی BaseBoard Manufacturer نام سازنده مادربرد و عبارت جلوی Product BaseBoard نام مدل مادربرد را نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

همان‌طور که دیدیم مادربرد مانند یک هاب عمل می‌کند و تمام اجزای کامپیوتر به آن متصل می‌شود. ما در این مقاله با اجزا و انواع مختلف آن آشنا شدیم و دانستیم که با توجه به نیاز و بودجه‌ای که داریم می‌توانیم مادربرد مناسب را انتخاب کنیم.

 

فهرست مطالب

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x